Jak przygotować uczniów na wycieczkę szkolną?

3 października 2025 r.

Wycieczka szkolna to nie tylko okazja do poznawania nowych miejsc, ale także ważny moment wychowawczy i edukacyjny. Dla wielu uczniów to doświadczenie, które zapamiętają na lata – zarówno poprzez atrakcje, jak i wspólne przeżycia z klasą. Rolą nauczyciela jest nie tylko zadbanie o kwestie formalne, ale także przygotowanie uczniów do wycieczki szkolnej w taki sposób, by czuli się bezpiecznie, pewnie i potrafili czerpać z wyjazdu jak najwięcej.


Przygotowanie uczniów do wycieczki szkolnej - od emocji do zasad

Uczniowie, zwłaszcza ci młodsi, mogą przeżywać wyjazd bardzo intensywnie - pojawia się ekscytacja, ale też obawy: czy sobie poradzą, czy nie zgubią się w nowym miejscu, jak odnajdą się w grupie. Warto o tym pamiętać i odpowiednio wcześniej porozmawiać z klasą. A jak rozmawiać z uczniami przed wycieczką? Przede wszystkim jasno i spokojnie. Warto zacząć od rozmowy o planie dnia, zasadach bezpieczeństwa i odpowiedzialności grupowej. Dobrze jest przeprowadzić krótkie spotkanie (np. godzinę wychowawczą) i omówić poniższe kwestie. Taka rozmowa buduje poczucie bezpieczeństwa i zmniejsza stres.

1) Plan wycieczki
- zbiórka i wyjazd:
o której godzinie należy być na miejscu, co trzeba mieć przygotowane (np. legitymację, dowód, prowiant, wodę)
- czas przejazdu:
jak długo potrwa podróż, kiedy przewidziane są postoje i co wtedy można robić (toaleta, przekąska, rozprostowanie nóg)
- program dnia:
jakie miejsca zostaną odwiedzone, w jakiej kolejności i ile czasu przewidziano na każde z nich
 - przerwy i posiłki:
kiedy i gdzie planowana jest przerwa na lunch lub czas wolny na przekąskę
- czas wolny:
czy uczniowie będą mieli chwilę samodzielności (np. zakupy pamiątek, samodzielny spacer) i jakie obowiązują wtedy zasady bezpieczeństwa
- powrót:
o której godzinie planowany jest wyjazd powrotny i kiedy klasa powinna dotrzeć z powrotem do szkoły
- ewentualne zmiany:
podkreśl, że plan jest ramowy i czasem trzeba go dostosować np. do pogody czy warunków drogowych – w takich sytuacjach decyduje nauczyciel lub pilot
2) Bezpieczeństwo w autokarze – przypomnij zasady zachowania w autokarze (siedzenie na swoich miejscach, zakaz chodzenia po korytarzu podczas jazdy, wyrzucanie śmieci do przygotowanych worków, korzystanie z toalety > lepszym rozwiązaniem jest toaleta podczas planowych postojów (warto mieć drobne na toaletę), unikanie głośnych rozmów czy puszczania muzyki, która może rozproszyć kierowcę)
3) Bezpieczeństwo na lotnisku:
- dokumenty i bilety:
jakie dokumenty należy ze sobą zabrać - przypomnij, aby zawsze trzymać je przy sobie w bezpiecznym miejscu, np. wewnętrzna kieszeń plecaka
- kontrola bezpieczeństwa:
wyjaśnij, jak wygląda kontrola bagażu podręcznego, tj. zdejmowanie kurtki, paska, odkładanie elektroniki i płynów do osobnych pojemników. Warto przypomnieć o limitach płynów (do 100 ml w jednej butelce maksymalnie 10 buteleczek, w przezroczystej torebce).
- odprawa i boarding: omów krok po kroku, co się wydarzy: najpierw odprawa, potem kontrola bezpieczeństwa, oczekiwanie przy bramce, wejście na pokład. Dzieci czują się spokojniejsze, jeśli znają kolejność działań.
- bagaż podręczny: uczul uczniów, by nie zabierali do plecaka rzeczy zabronionych (np. ostrych przedmiotów, płynów w dużych opakowaniach). Lepiej zapytać nauczyciela lub opiekuna niż ryzykować zatrzymanie bagażu.
- zachowanie na lotnisku: przypomnij, że to przestrzeń publiczna, gdzie obowiązuje spokój i dyscyplina – głośne rozmowy czy bieganie mogą być uciążliwe i niebezpieczne
- kontakt w razie zgubienia: ustal jasną zasadę - jeśli ktoś się oddali i straci grupę z oczu, powinien pozostać w miejscu i natychmiast zadzwonić do opiekuna
4) Zachowanie w miejscach publicznych – szacunek wobec przewodników, którzy zasługują na uwagę; cisza w muzeach, odpowiednie zachowanie w miejscach sakralnych i stosowny ubiór (to nie tylko atrakcja turystyczna, a przede wszystkim ważne miejsce kultu).
5) Kontakt z opiekunami – przypomnienie, że zawsze można zwrócić się do wychowawcy z każdym problemem, nawet błahym.
6) Telefony i kieszonkowe – Warto ustalić z uczniami jasne zasady korzystania z telefonów – mogą robić zdjęcia czy kontaktować się z rodzicami, ale nie powinni toczyć rozmów w trakcie zwiedzania czy lekcji muzealnych, kiedy wymagana jest uwaga i skupienie. Jeśli chodzi o pieniądze, dobrze przypomnieć uczniom, by nosili je w bezpiecznym miejscu – najlepiej w portfelu schowanym głęboko w plecaku. Trzeba zwrócić uwagę na niebezpieczeństwo kradzieży. Dobrym rozwiązaniem jest też podział kieszonkowego na części – np. część pieniędzy w portfelu na bieżące wydatki, a reszta schowana osobno.
7) Odpowiedzialność grupowa – każdy odpowiada nie tylko za siebie, ale i za kolegów – punktualność, pilnowanie porządku w autobusie i pokojach.
8) Otwartość i współpraca – zachęta do integrowania się, budowania pozytywnej atmosfery i wzajemnego wsparcia.
9) Sytuacje awaryjne – co zrobić w razie zgubienia się, złego samopoczucia czy innego problemu (np. choroba lokomocyjna). Za każdym razem ustal „punkt awaryjny”, gdzie uczniowie mają się kierować, jeśli się zgubią podczas danej wycieczki.

Nie chodzi tylko o „regulaminowe” przypomnienia, ale też o wsparcie emocjonalne – o pokazanie, że wycieczka to wspólne doświadczenie, w którym każdy ma swoje miejsce i znaczenie. Nauczyciel staje się tu przewodnikiem, ale też mędrcem – kimś, kto nie tylko prowadzi trasą, ale i uczy, jak radzić sobie z nowymi sytuacjami.

Co wziąć na wycieczkę szkolną?

Jednym z częstszych pytań uczniów (a jeszcze częściej ich rodziców) jest to, co wziąć na wycieczkę szkolną. Warto przygotować dla klasy krótką listę – im prostszą, tym lepiej. Zwykle powinny się na niej znaleźć:

- dokument tożsamości – legitymacja szkolna, a w przypadku wyjazdów zagranicznych także dowód osobisty lub paszport.
prowiant i woda,
- ubranie dostosowane do pogody i wygodne obuwie,
- kieszonkowe w rozsądnej kwocie – najlepiej rozdzielone na mniejsze części.
- telefon komórkowy – jeśli rodzice wyrażają zgodę, z zapisanym numerem opiekuna.
- niezbędne leki – przekazane wcześniej nauczycielowi wraz z instrukcją podania.
- mały plecak – do noszenia rzeczy podczas zwiedzania.
- chusteczki higieniczne, żel antybakteryjny – przydatne w podróży i w terenie.
- podręczny pakiet rzeczy - w przypadku dłuższych tras, kiedy przewidziany jest nocleg w autokarze, warto wcześniej przygotować sobie podręczny pakiet rzeczy potrzebnych w czasie jazdy – np. małą poduszkę, koc lub bluza, przekąski, wodę, chusteczki higieniczne czy środki higieny osobistej jak np. szczoteczka do mycia zębów. Trzeba podkreślić, że w trakcie podróży nie ma możliwości zaglądania do luku bagażowego – walizki i torby zostają tam zamknięte aż do momentu dotarcia na miejsce docelowe.
Warto przypomnieć uczniom, że mniej znaczy więcej – nadmiar rzeczy może być kłopotliwy, szczególnie w przypadku jednodniowych wyjazdów.

...bo wycieczka szkolna to nie tylko wolne od szkoły

Wycieczka szkolna to nie tylko przerwa od lekcji, ale prawdziwa lekcja życia - okazja, by zobaczyć świat z innej perspektywy. Warto porozmawiać z klasą o zaletach wspólnego wyjazdu. Zamiast mówić o „celach edukacyjnych”, pokaż wyjazd jako przygodę, której nie da się przeżyć w szkolnej ławce. Nagle to, o czym mówiliście na lekcji, staje się prawdziwe - można zobaczyć na własne oczy, dotknąć, poczuć. Uczniowie chętniej angażują się, gdy czują, że mają wpływ. Zaproś ich do współtworzenia wyjazdu, np. przez wybór atrakcji, miejsc do odwiedzenia czy tematów do mini-projektów. Zwróć uwagę, że wycieczka to nie tylko nauka, ale też rozwój kompetencji miękkich - komunikacji, współpracy, odpowiedzialności.

O czym warto pamiętać jako nauczyciel?

Przygotowując wyjazd, dobrze jest pamiętać, że dla wielu uczniów to pierwsze poważne doświadczenie podróżnicze bez rodziców. Mogą pojawić się emocje, niepewność, a czasem nawet łzy. Rolą nauczyciela jest nie tylko zadbanie o bezpieczeństwo, ale też o atmosferę wsparcia i otwartości. Warto przed wyjazdem porozmawiać z uczniami o tym, że mogą pojawić się trudniejsze chwile (zmęczenie, tęsknota, różnice zdań w grupie), ale że to normalna część wspólnej podróży. Klasa powinna wiedzieć, że opiekun jest zawsze dostępny do rozmowy i wsparcia.
Warto przypominać uczniom, że mogą mówić o swoich trudnościach, aby zauważali tych, którzy są wykluczeni i włączać ich do grupy oraz zachęcać do współpracy i dzielenia się obowiązkami (np. wspólne sprzątanie pokoju, pilnowanie punktualności).
Wycieczka szkolna to lekcja życia – uczy samodzielności, współpracy i radzenia sobie w nowych sytuacjach. A odpowiednie przygotowanie uczniów sprawia, że ta lekcja będzie nie tylko bezpieczna, ale też bogata w wartościowe doświadczenia.

Mamy nadzieję, że drogi Nauczycielu znalazłeś w tym wpisie odpowiedź na pytanie: Jak przygotować klasę do wyjazdu na wycieczkę? Niech zdobyta wiedza pomoże Ci zorganizować podróż, która będzie dla uczniów nie tylko bezpieczna, ale też inspirująca i pełna wartościowych doświadczeń.

Loader