
Wyjazd językowy z uczniami to coś więcej niż zwykła wycieczka szkolna. To przestrzeń, w której język staje się narzędziem doświadczania, a nauka przestaje być teorią. Uczeń, który bierze udział w takim programie, nie tylko poszerza słownictwo - on uczy się funkcjonowania w świecie, który mówi innym językiem. Dlatego organizacja dnia na wycieczce szkolnej z naszym biurem nie jest przypadkowa. Jest efektem wieloletniego doświadczenia, współpracy z nauczycielami i obserwacji tego, co naprawdę działa. Poniżej prezentujemy plan dnia na wycieczce językowej - oparty na dwóch metodach doświadczania języka (w lokalnej szkole językowej i podczas zwiedzania). Różne formy nauki, różne style życia - ale jeden wspólny cel: rozwój ucznia na wielu płaszczyznach.
Od czego zaczynamy dzień? Od śniadania w obcym języku
Każdy posiłek to nie tylko chwila odprężenia, lecz także ważna okazja do codziennej integracji. Dzień rozpoczyna się wcześnie, by w pełni wykorzystać czas spędzony na wyjeździe - śniadanie podawane jest zazwyczaj między godziną 7:00 a 8:00. Uczestnicy jedzą posiłki odpowiednio do miejsca zakwaterowania – u rodziny goszczącej albo w stołówce akademika bądź hotelu.
Śniadania u lokalnych rodzin są zazwyczaj proste i domowe – na stole pojawiają się najczęściej płatki z mlekiem czy tosty z dżemem. Gospodarze przygotowują dla dzieci także zestaw lunchowy, tzw. packed lunch - prosty posiłek na wynos, składający się zazwyczaj z kanapek, owocu, batonika, chipsów i napoju. Dzięki temu w porze obiadowej grupa może urządzić sobie piknik w londyńskim Hyde Parku albo skusić się na degustację lokalnych przysmaków na miejskich targach w Maladze.
Podczas wyjazdów z zakwaterowaniem w akademiku uczestnicy zazwyczaj otrzymują wszystkie posiłki – śniadanie, lunch i kolację - w stołówce szkolnej, choć w przypadku wycieczek lub zajęć poza szkołą lunch przygotowywany jest “na wynos”. Wspólne posiłki sprzyjają integracji, dając okazję do poznania siebie nawzajem, a także niejednokrotnie rówieśników z różnych stron świata. Osoby zakwaterowane w hotelu korzystają ze śniadań i obiadokolacji podawanych w restauracji hotelowej. Ostatni posiłek serwowany jest zazwyczaj między godziną 19:00 a 20:00.
Język w terenie - tam, gdzie teoria spotyka praktykę
Podczas naszych wycieczek językowych do Londynu zwiedzanie staje się integralną częścią procesu nauki. Uczniowie otrzymują nasz autorski zeszyt ćwiczeń, opracowany przez doświadczonych nauczycieli językowych i dostosowany do tematyki oraz charakteru wyjazdów na terenie Anglii. Kreatywne zadania nawiązują bezpośrednio do miejsc odwiedzanych podczas wycieczki, np. do muzeów, galerii czy słynnych dzielnic miasta. W dużej mierze są to zadania opisowe, w których młodzież proszona jest o przygotowanie krótkiej wypowiedzi pisemnej, np. nawiązującej do właśnie odwiedzonego miejsca lub doświadczeń z rodziną goszczącą. Wymaga to nie tylko skupienia podczas zwiedzania, ale też umiejętności formułowania myśli w języku obcym. Praca z zeszytem sprzyja wsłuchiwaniu się w przewodnika bądź pilota wycieczki, włącza do rozmów w grupie, zachęca do interakcji. To nie tylko metoda na utrwalenie języka - to także rozwój umiejętności wyrażania opinii i budowania wypowiedzi. Dodatkowo, zwiedzanie często odbywa się z anglojęzycznym przewodnikiem, co stanowi cenną okazję do osłuchania się z akcentem i rytmem języka. Lekcje muzealne czy tematyczne spacery, nie są dodatkiem - są pełnoprawnym elementem edukacyjnego dnia, który wzmacnia motywację do nauki i pokazuje, że język naprawdę ma sens. Cały dzień spędzamy w podróży, przemieszczając się naszym autokarem lub korzystając ze środków komunikacji miejskiej - w zależności od tego, które rozwiązanie jest w danym momencie najdogodniejsze. W międzyczasie uczniowie mają czas wolny na odpoczynek, drobne zakupy czy przechadzkę po okolicy. Uczestnicy wiedzą, że o określonej porze cała grupa gromadzi się w wyznaczonym punkcie zbiórki.
Nauka języka w szkole - solidne podstawy i praktyka
Oprócz wycieczek, podczas których języka uczymy się na świeżym powietrzu czy w otoczeniu średniowiecznych eksponatów, oferujemy także drugi typ programów - z porannymi lekcjami w szkołach językowych, uzupełnionymi popołudniowym zwiedzaniem i atrakcjami kulturowymi. Nasze wyjazdy łączą w sobie dwa światy: intensywną naukę w szkolnej ławce i odkrywanie kultury podczas zwiedzania. Uczniowie spędzają poranki (zazwyczaj od godz. 09:00) w renomowanych, lokalnych szkołach językowych, gdzie lekcje trwają średnio około 4 godzin. Bywa jednak, że z uwagi na inne aktywności zajęcia prowadzone są w blokach popołudniowych. Lekcje odbywają się pod okiem wykwalifikowanych nauczycieli (lektorów lub native speakerów), a główny nacisk kładzie się na rozwijanie swobodnej komunikacji, osłuchiwanie się z językiem i pracę w grupach dopasowanych poziomem.
Po intensywnym poranku przychodzi czas na popołudniowe odkrywanie kultury - od Statuy Wolności i Empire State Building w Nowym Jorku, przez andaluzyjską Kordobę i Malagę, aż po historyczne centrum Dublina z Trinity College. Tak zaplanowany dzień pozwala uczniom wykorzystać świeżo zdobytą wiedzę w realnych sytuacjach. Każdy dzień staje się harmonijnym cyklem: poranna nauka - popołudniowe doświadczenie - wieczorny relaks. Taka organizacja dnia na kursie językowym pozwala uczniom w pełni wykorzystać każdą chwilę – od nauki w klasie po praktykę języka w realnych sytuacjach. To właśnie ta równowaga sprawia, że lekcje językowe w szkole i zwiedzanie wzajemnie się uzupełniają, a uczniowie wracają z wyjazdu bogatsi nie tylko o nowe słowa, ale i o odwagę w posługiwaniu się językiem.
Aktywne popołudnia: czas na odkrycia
Każda wycieczka to prawdziwa dawka atrakcji i okazja do odkrywania nowych miejsc w aktywny sposób. Obszerny program obejmuje zarówno zwiedzanie, jak i gry miejskie czy wyjście na musical bądź rozgrywka w kręgle. W między czasie prowadzone są aktywności przez lokalnych przewodników czy kadrę szkolną, którzy komunikują się z grupą w języku angielskim (a w Maladze także po hiszpańsku).
W Londynie może to być spacer śladami Harry’ego Pottera, odkrywanie klimatycznego Chinatown czy wizyta w British Museum. Na Malcie - rejs statkiem, gry terenowe lub spacer po okolicy z leaderem szkoły. W Maladze natomiast - zwiedzanie andaluzyjskiej Kordoby oraz mauretańskiej twierdzy Alcazaba.
Wszystkie te aktywności mają wspólny cel: zanurzyć uczestników w języku poprzez realne, emocjonalne doświadczenia. To właśnie w takich momentach młodzież przestaje jedynie „uczyć się języka” – a zaczyna go naturalnie używać.
Koniec dnia - czas na regenerację
Po dniu pełnym wrażeń przychodzi chwila na zwolnienie tempa. Uczestnicy, po kolacji ok. godz. 20:00 udają się do swoich pokoi. W przypadku zajęć w szkole uczniowie samodzielnie wracają do domu gospodarzy. Pierwszego dnia rodzina pokazuje im trasę z domu do szkoły, tak aby czuli się pewnie i swobodnie podczas codziennych dojazdów. Natomiast, gdy program nie obejmuje zajęć w szkole, a nauka odbywa się w terenie, rodziny odbierają młodzież z wyznaczonego miejsca zbiórki.
Wieczór - to moment na spokojne rozmowy, wymianę wrażeń i przygotowanie się do kolejnego dnia pełnego aktywności. Po 22:00 nadchodzi czas ciszy nocnej – gwarancja odpoczynku, dzięki któremu młodzież może nabrać energii na nowe przygody. Takie zrównoważenie intensywnego programu i chwili wytchnienia sprawia, że każdy dzień wyjazdu ma swój naturalny rytm. Tak właśnie wygląda typowy dzień z życia ucznia na wyjeździe językowym – poranne lekcje, popołudniowe odkrywanie kultury i wieczorny odpoczynek.
Rodzina, akademik czy może hotel?
Zakwaterowanie to ważny element doświadczenia językowego – nie tylko ze względów organizacyjnych, ale przede wszystkim wychowawczych i kulturowych. Uczniowie mogą mieszkać u rodzin goszczących, w hotelach lub akademikach – w zależności od kierunku i charakteru wyjazdu.
Rodziny goszczące to szansa na codzienny kontakt z językiem w naturalnym kontekście – przy śniadaniu, kolacji, krótkich rozmowach o planie dnia. Taka forma zakwaterowania uczy samodzielności, otwartości i elastyczności kulturowej. Dla wielu uczniów to pierwszy raz, kiedy mogą „żyć w języku”, a nie tylko go poznawać.
Akademiki i hotele dają uczestnikom więcej niezależności, ale jednocześnie zapewniają stałą opiekę kadry szkolnej lub znanych im nauczycieli. To dobra opcja dla młodszych uczestników lub grup preferujących wspólne zakwaterowanie. Niezależnie od formy, każdy typ zakwaterowania jest starannie dobrany pod kątem bezpieczeństwa, lokalizacji i komfortu, a uczniowie mają stałe wsparcie swoich opiekunów.
Wyjazdy edukacyjne to coś więcej niż zwiedzanie zabytków – to doświadczenia, które kształtują samodzielność, budują pewność siebie i otwierają na świat. Wiedza zdobyta podczas podróży zostaje z młodymi ludźmi na całe życie, bo łączy naukę z przeżyciami, emocjami i spotkaniami, które trudno zapomnieć.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych programach, sprawdź naszą ofertę wycieczek językowych >> Zagraniczne wycieczki językowe