Bieszczady wycieczka szkolnaWywiad z Agatą Słomką, laureatą konkursu Wartościowa Wycieczka Szkolna

Pani Agato, została Pani laureatką konkursu Wartościowa Wycieczka Szkolna dzięki wycieczce, w której brali udział wspólnie uczniowie z Polski i z Czech. Proszę powiedzieć skąd wziął się pomysł na taki oryginalny program?

Nasze Liceum od ponad 45 lat jest szkołą Stowarzyszoną w UNESCO, ja osobiście jestem koordynatorem projektów o tematyce związanej z Prawami Człowieka, Zrównoważonym Rozwojem, Wielokulturowością , edukacją globalną, jestem odpowiedzialna za współpracę z innymi szkołami Stowarzyszonymi ale również za pozyskanie szkół partnerskich do współpracy.

Moją pasją są górskie wycieczki , a góry pasują do człowieka jeśli ten pozostanie z nimi w harmonii. Od bardzo dawna chciałam właśnie zorganizować nietypową wycieczkę w góry połączoną z czymś co doświadczy młodych ludzi, gdzie na łonie natury człowiek nabiera pokory do rozmowy do współpracy, gdzie harmonia gór udziela się każdemu. Kiedy zaproponowałam to uczniom naszej szkoły bez wahania zgodzili się i zachęcałam ich aby sami spróbowali działać i zaplanować wypad.

Dlaczego Czesi? Większość szkół marzy o dalekich wyprawach do krajów nas morzem Śródziemnym do krajobrazów innych niż w rodzinnym miejscu, ja chciałam aby uczniowie z mojej szkoły poznali naszych sąsiadów , tych do których jeździmy na narty, do Pragi lecz poza tym nic o nich nie wiemy. Pomysł siedział mi w głowie od kilku lat lecz dopiero kontakt z Centrum Inicjatyw UNESCO, które współpracuje z Czechami od wielu lat pomogło mi znaleźć szkołę do współpracy a reszta potoczyła się bardzo szybko.

W jaki sposób uczniowie zostali przygotowani do kontaktu z rówieśnikami z innego kraju?

Przed wycieczką przeprowadziłam z uczniami wiele rozmów na temat Czechów i Czech. Wiedzieli nie wiele a głównie były to stereotypy zasłyszane wcześniej. Opowiedziałam im o szkole , w której są nauczyciele i uczniowie chętni w ten sam sposób poznać swoich sąsiadów. Pojawił się entuzjazm lecz widziałam też strach , że co my wspólnie będziemy robić, o czym rozmawiać , jak spędzimy ten czas razem. Uczniowie mieli obawy ponieważ nie wiedzieli czego się spodziewać. To tylko mnie upewniło, że muszę zorganizować taką wspólną wycieczkę. Era Internetu dała szansę uczniom przeszukania informacji o swoich sąsiadach, którymi wcześniej się nie interesowali. Spotkałam się osobiście z jedną z nauczycielek czeskich aby omówić spotkanie. Wymieniłyśmy się informacjami i obawami , które przedstawili nam uczniowie i dałyśmy sobie 2 miesiące na organizację wspólnego wypadu w Karkonosze, gdzie punktem kulminacyjnym miało być spotkanie na symbolicznej Śnieżce gdzie Polacy podchodzili ze strony Polskiej a Czesi z Czeskiej i dopiero na górze było spotkanie.

z18333222IHSzrenica Fot Daniel Koszel

Co może Pani doradzić nauczycielom, którzy chcieliby organizować wspólne wyjazdy z rówieśnikami z zagranicy albo wymiany? Gdzie szukać takich partnerów? Od czego zacząć?

W nawiązaniu współpracy pomogła mi organizacja: Centrum Inicjatyw UNESCO z Wrocławia. Przynależność do organizacji bardzo pomaga poszerzać pole współpracy. Centrum Inicjatyw współpracuje z Polskim Komitetem ds. UNESCO , które to mają pod opieką szkoły stowarzyszone. Zachęcam nauczycieli i szkoły o staranie się o przynależność do Szkół stowarzyszonych w UNESCO. Nie jest to łatwa procedura zachwycić swoją działalnością i projektami, ale warto.

E-twinning to kolejna kopalnia szkół gotowych na współpracę. I pomimo tego , że jest to tylko współpraca często online to właśnie jeśli chodzi o niewielkie odległości finanse nie są przeszkodą.

Powiedziałabym , że w grupie raźniej, a organizacje pozarządowe pomagają nawiązywać kontakty. W dobie Internetu jedynym problemem może okazać się czas, którego spędza się mnóstwo na przeszukiwaniu informacji o szkołach i partnerach.


Kto pani zdaniem powinien wybierać miejsce na wycieczkę szkolną? Nauczyciel, rodzice czy uczniowie?

Moim zdaniem nie jest łatwo wybrać miejsce wycieczki. Osobiście najpierw poznaję grupę, czy to moją klasę czy uczniów z klubu UNESCO, którego jestem liderem. Kierując się swoim doświadczeniem zaczynam od nakreślenia celu wycieczki obserwując grupę. Jeśli grupa potrzebuje integracji i porozumienia, duże aglomeracje omijam szerokim łukiem. Jeśli grupa ma w sobie żyłkę poznawczą to poszukuję tematu który zainteresowałby ich . Wielu młodych ludzi podróżuje dużo z rodzicami i mogłoby się okazać , że najbardziej popularne miejsca wycieczek szkolnych mają za sobą. Dlatego cel jest priorytetem potem wspólnie z uczniami szukamy miejsc, które mogły by nam dostarczyć tych właśnie wrażeń. Sugeruje i nigdy nie podrzucam gotowej wycieczki z wyliczona kwota , kogo stać to jedzie , kogo nie to nie, kto już był to zostaje . Moim zdaniem nie na tym polegają wartościowe wycieczki. One muszą po prostu spełnić oczekiwania danej grupy osób . Jeśli chodzi o rodziców to w szkole średniej raczej nie biorą czynnego udziału w organizacji czy planowaniu wycieczek. Mogą oczywiście przedstawić sugestie natomiast nie jest to popularne.

sniazka

Często wycieczki nie dochodzą do skutku ze względów finansowych. U Pani jednak koszty wycieczki nie były problemem. Uczniowie sami pozyskali środki na wycieczkę - w jaki sposób?

Uczniowie wykonywali pracę na weekendy a podczas akcji zrównoważonego rozwoju miedzy sobą zorganizowali wymianę i kupowanie używanych ubrań. Uczniowie klasy trzeciej odsprzedali swoje podręczniki młodszym klasom. Moi uczniowie pomniejszyli koszta do minimum , poruszając się środkami masowej komunikacji, wybierając nocleg w schronisku czy wyżywienie w plecaku. Część kosztów pokryło Starostwo Powiatowe, które usłyszawszy o współpracy wsparło ich inicjatywę.

Jakie dostrzega Pani korzyści z uczestnictwa uczniów w wycieczkach szkolnych? Czy poza możliwością uzupełnienia programu nauczania o elementy nieobecne na co dzień w szkole a możliwe do realizacji w terenie zauważa Pani też wpływ wycieczek na postawy dzieci? Czy widzi Pani żeby były bardziej pewnie siebie, przełamywały bariery czy stereotypy na temat innych ludzi?

Wyżej wymienione elementy pojawiają się i pokazują uczniom właściwą drogę w dorosłe życie w nowe życie . Pozwalają zrozumieć jak ten świat funkcjonuje i w jakim świecie chcemy żyć . Nie sztuką jest odwiedzać na wycieczkach wspaniałe miejsca, z zazdrością , że u nas nie ma takich. Sztuką jest pokazać piękno i wartości każdego miejsca. Sztuką jest pokazanie uczniowi , że oni sami jako następne pokolenie są również odpowiedzialni za przekazanie tych wartości dalej. Wartościowe wycieczki (przynajmniej tych o które organizuję) pokazują uczniowi możliwości rozwoju, edukacji ale i wartościowego spędzenia wolnego czasu.

Polsko-czeska wycieczka miała zmienić nastawienie moich uczniów do poznawania nowych ludzi o innej narodowości, poglądach, pomóc w wyrobieniu sobie zdania samemu a nie korzystaniu z gotowych stereotypów. Sami uczniowie doszli do wniosku , że Polacy są nieufnymi sąsiadami, ale jednocześnie oni sami nie chcą zamykać się na doświadczenie , na poszukiwanie, na odkrywanie. Podczas całego wypadu okazało się, że łączy nas naprawdę wiele. Od prostych codziennych marzeń i pragnień do historii, kultury, edukacji , muzyki itd. Podczas wspólnych wędrówkach po górach , rozmów, dyskusji, wieczornego wspólnego siedzenia przy ognisku, nawiązały się znajomości a przede wszystkim uczniowie integrowali się , nie tworzyli grupek mono-narodowych . Nocleg był w Strzesze Akademickiej, która ma tak wspaniały klimat do takich spotkań. Uczniowie przygotowali dla siebie „language animations’ prezentacje o swoich miasteczkach, gry językowe i integracyjne. Cel został osiągnięty. Nikt nie poszedł spać przed północą.

 

Konkurs Wartościowa Wycieczka Szkolna organizowany przez ATAS odbywa się cyklicznie od 2012 roku.
Nowa edycja konkursu rozpocznie się 15 października 2018, a do konjursu będzie można zgłaszać wszystkie wycieczki zorganizowane od 1 września 2017 do 31 grudnia 2018. Więcej informacji na www.konkurs.atas.pl

 ebookWycieczkiszkolne2019


-

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.